Friday, November 20, 2009

:: Di aNjuNg saNa ::

Pisang emas di bawa belayar,
Masak sebiji di atas peti,
Hutang emas boleh di bayar,
Hutang budi di bawa mati.

Antara tanggungjawab anak apabila ibubapa sudah lagi tiada di dunia adalah menyambung tali silaturrahim ke atas keluarga dan sahabat handai mereka.Begitulah yang di ajarkan kepada saya oleh seorang Ustaz suatu ketika dahulu.

Berbetulan emak saya yang tercinta sudahpun di jemput Illahi 7 tahun dahulu.Jadinya tanggungjawab menyambung silaturrahim ke atas keluarga dan sahabat handai emak,menjadi tanggung jawab saya sekarang.

Siapa pun tahu dan sedar tanggung jawab bukanlah sesuatu yang mudah.Saya bekerja di Negeri Sembilan dan keluarga serta sahabat handai emak kebanyakkannya di Johor tanah kelahiran saya.Tentulah amat sukar untuk menyambung tali silaturrahim seerat yang emak saya bina dahulu dalam keadaan saya sekarang.Namun tanggung jawab tetap perlu di laksanakan.Itu panduan yang saya praktikkan sekarang.

Baru baru ini saya sempat mengunjungi salah seorang makcik saya.Walaupun tidaklah sekerap mana,namun sekiranya saya balik ke kampung saya akan usahakan untuk selitkan aktiviti saya dengan menziarahi saudara mara saya walaupun hanya sebuah rumah daripada banyak banyak rumah yang ada.

Dalam saya mengunjungi rumah makcik saya,sempat juga berbual tentang perkembangan keluarga sebelah arwah emak saya.Alhamdulillah tiada cerita yang tidak sedap di dengar yang di khabarkan kepada saya.Dan yang paling menarik,makcik sempat berpesan kepada saya dengan pesanan yang ringkas tetapi penuh bermakna.

Pesan makcik…

Apabila kita di datangi tetamu,layanlah sebaik mungkin tetamu yang hadir.Walau sesibuk mana pun kita,luangkan masa yang sekejap itu untuk berbual mesra antara kita.Mungkin ketika itu kita ada perkara yang perlu di selesaikan,tetapi sekiranya boleh di tangguhkan adalah lebih afdhal kiranya.

Dan yang paling penting jangan biarkan kedatangan tetamu ke rumah kita berperasaan kedatangan mereka seperti mengganggu kita.Dan yang paling makcik saya tegah,bila ada tetamu datang janganlah membuat perkara lain selain dari melayan mereka.Janganlah sewaktu mereka datang,kita sibuk dengan jemuran kita atau kerja kerja yang lain yang boleh di buat kemudian.

Kalau kita sendiripun,apabila kita bertamu di rumah orang di dapati tuan rumah sibuk dengan kerja lain,pasti kita berprasangka yang kedatangan kita menganggu aktiviti mereka.

Begitulah pemahaman saya serba sedikit tentang pesanan yang ingin di sampaikan oleh makcik saya itu.....

Pesan makcik saya lagi…

Tetamu biasa paling lama pun mungkin 2 atau 3 jam sahaja bertamu di rumah kita,itupun mungkin setahun sekali.Takkanlah tidak boleh di peruntukkan sedikit masa…

Saya dengar dengan teliti pesanan itu.Maklumlah setelah ketiadaan emak kandung lagi di dunia ini,makcik makcik sayalah yang saya anggap sebagai ganti emak saya.

Tidak saya sangkalkan walau sepatah pun peringatan dan pesanan makcik saya itu.Iyalah,kita orang muda kadangkala keseronokkan yang lebih di cari dalam mengisi kepuasan hidup di dunia.Saya sendiri kadangkala kurang selesa apabila kita bertamu ke rumah orang sambil tuan rumah sibuk menonton televisyen.Mungkin juga kerana keputusan idea untuk berborak.Saya hanya bersangka baik setakat mana yang saya mampu….

Namun pesanan dari makcik saya itu,tidak sekali kali saya akan lupakan.InsyaAllah….

No comments: