Thursday, August 13, 2009

Ketika jiwa terbuai.....

Kekadang pelik gak rasanya.Semakin banyak yang kita tahu,rupa rupanya semakin banyak lagi yang kita tak tahu.Terasa diri ini semakin kecil jika hendak di bandingkan dengan keluasan ilmu yang terbentas luas di hadapan kita.

Masa zaman kanak kanak dulu,perkara yang paling di impi impikan adalah saat boleh menunggang basikal.Melihat abang abang atau kakak kakak yang sudah boleh menunggang basikal adalah satu cabaran lantas menjadi dorongan dan semangat kepada diri sendiri.Apa yang bermain di minda adalah keseronokkan nikmat berbasikal dan yang paling penting tidak perlu lagi berlari/berjalan kaki untuk ke kedai atau seumpamanya.Penat rasanya berjalan kalau mahu ke kedai atau ke tempat berlatih perang.

Tamat zaman kanak kanak,lain pula cabarannya.Zaman persekolahan pula,mula terasa keinginan untuk menunggang motorsikal.Agaknya kaki sudah mengeluh kerana hampir tiap masa tugasnya hanya mengayuh basikal.Akhirnya berjaya juga menunggang motorsikal sendiri seawal sekolah rendah…….

Agak lama ‘feel’ keseronokkan menaiki motorsikal ini dapat di rasa.Hanya semasa tamat zaman belajar barulah hilang ‘feel’ keseronokkannya.Itupun kerana beralih ke dunia bekerja.Cubaan dan dugaan datang bertalu talu.Hujan dan panas terik menjadi alasan untuk bertukar mood.Kali ini kereta pula yang menjadi igauan sehinggakan terbawa bawa ke dalam mimpi tidur.

Akhirnya zaman ‘merempit’ di tamatkan dengan beralih angin ke zaman melaram dengan kereta yang telah lama di idamkan….

Memang benar agaknya.Semakin bertambah usia kita,semakin bertambah kehendak diri kita.Setelah mencapai kehendak yang ada teringin pula kehendak yang lain...

Berbalik kita kepada persoalan utama....
Pengetahuan yang kita tahu dan yang kita belum tahu…..
(bergantung samada kepada kita cari atau kita tak cari…)

Minggu lepas ketika melayan fikiran sambil mendengar kuliah Ust Abd Rahman,tiba tiba telinga saya menangkap sesuatu input yang baru.Antara isi pentingnya…..

Apakah sebenarnya yang patut kita risaukan dalam kita menyediakan diri untuk menghadapi titik perjalanan kita di muka bumi ini,iaitu saat kematian….??

Penuh dengan tanda soal dan tanda tanya…..

Sesetengah orang beranggapan mati itu adalah saat nyawa di cabut dari jasad.Saat di mana azab dan kesakitan ketika itu di gambarkan dengan banyak kisah dan perumpamaan.
Tetapi sekiranya azab atau kesakitan ketika saat kematian itu menjadi keutamaan untuk di fokuskan,di khuatiri kita tersasar dari tujuan dan hala tuju hidup kita.

Kenapa agaknya boleh jadi begitu…
Contohnya begini:

Dahulu semasa zaman kanak kanak,saya kerap di suruh untuk ke kedai memberi barang keperluan rumah yang kehabisan.Pada suatu hari,saya di minta untuk membeli tepung.Tapi di pertengahan jalan,mata saya terhenti pada 1 kelompok kawan kawan saya yang khusyuk sedang bermain guli.Di sebabkan saya tidak membawa bekalan guli sendiri,saya berhutang dahulu beberapa biji guli dengan seorang kawan saya untuk saya sama sama dapat bermain dengan mereka.Pulangannya agak lumayan…Bukan sahaja saya dapat memulangkan hutang saya,tapi saya mendapat ‘untung’ dalam permaianan hari itu.Tapi malangnya,kerana terlalu khusyuk,sehingga saya lengahkan tujuan asal saya untuk ke kedai membeli tepung.Akhirnya…….ranting kecil menjadi saksi keatas betis saya yang berbirat….

Jadinya,apa yang hendak disampaikan di dalam kuliah Ust Abd Rahman adalah,beliau mengingatkan ada perkara lebih utama yang perlu dititik beratkan ketika menyediakan diri untuk menghadap saat kematiaan.Perkara itu adalah,memastikan setiap dari kita mengakhiri hayat kita dengan kalimah Lailahaillallah dan mati dalam keadaan iman masih di dalam dada.

Apa yang perlu kita usahakan?
Cuba kita mengambil iktibar beberapa cerita di bawah :

Seorang jemaah surau taman tempat saya tinggal pernah bercerita tentang pengalaman kisah benar yang beliau lalui sendiri.

Pada satu ketika,di surau sebuah kampung datang 1 jemaah tabligh.Kebiasaan jemaah tabligh akan tinggal dan membuat aktiviti mereka di sesebuah masjid/surau adalah selama tidak kurang dari 3 hari.Ditakdirkan pada ketika jemaah tabligh ini sedang menjamu makanan mereka datang seorang penduduk tempatan mengherdik jemaah ini dengan mengatakan mereka mereka ini datang membuat sepah di surau kampung mereka.Lantas pakcik itu menyepak dulang makanan dengan kakinya.Di takdirkan ketika dalam perjalanan pulang pakcik itu telah kemalangan dan meninggal di tempat kejadian.Innalillah……

Di waktu lain pula,ketika satu perkumpulan jemaah tabligh yang lain sedang melakukan aktiviti mereka,salah seorang dari mereka telah di timpa kemalangan dan meninggal di tempat kejadian.Innalillah…


Masjid Sri Petaling

Satu situasi yang sama tapi kesudahan hidup yang berlainan.

Seorang pakcik yang meninggal dalam kebencian terhadap usaha jemaah tabligh dan satu lagi kisah tentang seorang jemaah tabligh yang meninggal dalam usaha beliau menarik ummat manusia untuk hidup dalam ruang lingkup batas hukum Allah SWT mengikut cara Rasulullah SAW.

Agaknya bagaimana kesudahan hidup kita nanti….Namun itu semua di bawah Kuasa dan Ketetapan Illahi.

amalan mulia...selalu berdoa keHadrat Illahi...

Namun kita boleh berikhtiar dari sekarang untuk berusaha mengakhiri kesudahan hidup kita dengan baik.Ataupun kita biarkan peluang masa hidup ini dengan perbuatan sia sia dan akhirnya kesudahan hidup kita pun sia sia.Maka yang menunggu adalah kehidupan yang ‘rugi’ di akhirat sana….Wanau’zubillah…

“Ya Allah! Ampunkanlah dosa dosa kami dan terimalah amal perbuatan kami yang sedikit ini”

Di dunia ini ada bermacam macam enjin kereta dari pelbagai pengeluar.Merc,BMW,Nissan,Honda,CamPro…
Tidak tersenarai…Performance masing masing amat berbeza,,,,,

Jom check balik performance diri kita!

No comments: