Thursday, November 10, 2011

Cahaya Mata Baru (Part 3 - Daftar Kelahiran)

Bismillah hirrahman nirrahim.

Ain Sofiah anak saya yang ketiga dilahirkan di Hospital Putrajaya kira-kira 4 tahun yang lepas.Ketika hari yang sama sebenarnya saya sedang ditemuduga untuk satu jawatan di sebuah pusat pengajian tinggi milik kerajaan.Tergerak pada hari itu untuk saya bawa sekali ahli keluarga saya termasuk isteri yang sedang sarat mengandung.

Dijadikan cerita,selesai sahaja menjalani temuduga,apabila saya kembali ke tempat letak kereta,isteri saya sedang sakit untuk bersalin.Dengan bantuan seorang staff di situ yang kebetulan berada tidak jauh dari tempat kami memakir kereta,beliau dengan baik hati menawarkan diri untuk menunjukkan jalan ke Hospital Putrajaya,memandangkan itulah hospital terdekat dengan lokasi kami ketika itu.

Di pendekkan cerita,isteri saya telah selamat melahirkan anak saya yang ketiga tidak lama setelah kami sampai di Hospital Putrajaya.

Mengikut prosedur Jabatan Pendaftaran Negara (ketika itu-tahun 2007),anak perlu di daftarkan di Pejabat Pendaftaran di negeri tempat anak itu dilahirkan.Memandangkan kakak saya bermastautin di Bangi,maka selepas sahaja keluar dari hospital,saya,isteri dan anak-anak terus sahaja singgah ke Bangi sebelum pulang ke Seremban.Tujuannya bagi menjimatkan masa,kerana saya perlu ke JPN Kajang untuk proses pendaftaran kelahiran.

Sampai-sampai di pejabat JPN Kajang,dokumen pula tidak mencukupi,terpaksalah saya pulang dengan tangan kosong.Kecewa dan terpaksalah saya pulang semula ke Seremban dan datang kembali ke JPN Kajang kemudiannya.

Untuk itu,bagi mengelakkan orang lain juga kecewa seperti saya,berikut disenaraikan dokumen yang perlu di bawa ke JPN bagi proses pendaftaran kelahiran.

6 Dokumen Original :

1.Sijil Nikah.
2.Borang daftar kelahiran-JPN.LM01 yang lengkap diisi.
3.Buku kesihatan ibu.
4.Kad pengenalan suami.
5.Kad pengenalan isteri.
6.Surat pengesahan hospital (Borang Pengesahan Kelahiran Kementerian Kesihatan Malaysia).

Sijil nikah yang asal.

Borang daftar kelahiran-JPN.LM01
dan
Borang Pengesahan Kelahiran KKM.

Buku kesihatan ibu (buku merah)
Nota : Bagi kes yang membuat pemeriksaan di hospital/klinik swasta
kad adalah berlaian warna.

6 dokumen salinan :

1.Salinan sijil nikah (semua muka surat)
2.Muka depan buku kesihatan ibu
3.Muka surat 28 buku kesihatan ibu (Bahagian D : Kemasukan ke Hospital)
4.Muka surat 29 buku kesihatan ibu (Bahagian E : Perihal Kelahiran Bayi)
5.Salinan kad penganalan suami (depan dan belakang)
6.Salinan kad pengenalan isteri (depan dan belakang)

info terbaru dari laman web JPN.
(klik pada gambar untuk paparan besar)

Nota : Saya baru sahaja menelefon JPN Putrajaya,wakil mereka mengatakan sejak tahun lepas,daftar kelahiran boleh dibuat dimanapun tidak kira dimana anak kita dilahirkan.
(komen saya : Bukankah mudah begitu) 

Urusan surat beranak telah pun selesai.
Alhamdulillah.


Wak,
TDI.

No comments: