Wednesday, November 3, 2010

:: Adakah itu secara kebetulan? ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Juadah Buka Puasa.

Bulan Ramadhan yang lepas,saya ada menerima beberapa juadah untuk berbuka puasa dari jiran-jiran terdekat.Alhamdulillah,dapatlah kami sekeluarga menukar selera kami sekali-sekala,menjamu selera dari hasil air tangan jiran-jiran yang cukup baik hati.

Bak kata orang,"Orang berbudi kita berbahasa,orang memberi kita merasa."

Dipenghujung Ramadhan pula,saya bersama isteri berkesempatan untuk memasak juadah berbuka dengan niat untuk diagih-agihkan kepada jiran terdekat.Menunya tidaklah seistimewa mana,tapi memandangkan dalam ajaran Islam menggalakkan kita berkongsi juadah berbuka di dalam bulan puasa,maka dalam hati saya berdoa,agar makanan yang akan dihadiahkan itu nanti memberi keberkatan kepada semua.

Selesai sahaja kerja memasak dan membungkus,tiba giliran untuk mengagihkan juadah.Namun,ada jiran yang tiada di rumah,setelah ditelifon mereka sebenarnya mempunyai program berbuka di luar rumah.Bukan kali ini agaknya rezeki mereka dapat merasa masakan dari kami,telah saya dalam hati.

Oleh kerana sudah berniat untuk menghadiahkan juadah yang ada di dalam bakul motorsikal saya,maka saya berfikir sejenak,kepada siapakah juadah ini bakal di beri.Entah macamana timbul ilham,juadah itu saya terus sahaja tujukan ke rumah imam surau.Alhamdulillah,beliau ada dirumah.Rezeki imam agaknya.

Suatu hari,hujan turun dengan agak lebat,ketika itu saya sedang membaiki motorsikal saya yang tidak boleh di start enjinnya di anjung hadapan.Tiba-tiba muncul satu kelibat motorsikal di hadapan saya.Penunggang motorsikal yang lengkap memakai baju hujan itu terus sahaja memberi salam kepada saya.Ya Allah! Tuan Imam rupanya.Beliau terus sahaja menghulurkan bungkusan plastik kepada saya.Kerana hari masih hujan,Imam memendekkan perbualan kami ketika itu dan terus berlalu pulang.Saya serahkan bungkusan itu kepada isteri,sementara saya menyelesaikan tugasan yang masih berbaki itu.

Sewaktu berbuka puasa,saya lihat ada terhidang kuih buah Melaka di hadapan kami semua.Tahulah saya,Imam datang tadi membawa juadah untuk berbuka.Siapa sangka,saya memang sudah lama mengidamkan kuih buah Melaka.Maklumlah,pada bulan puasa macam macam yang di idam,macam-macam pula yang terlintas dalam fikiran.Petang tersebut dapatlah saya melunaskan idaman saya itu.

Adakah itu secara kebetulan?

Sayang anak.
Tidak tahu mengapa,saya amat senang sekali dengan kanak kanak,sejak dari saya masih berstatus bujang lagi.Bermula dengan anak pakcik(sepupu),selepas itu dengan anak kakak (anak buah),saya suka bermain-main dengan mereka,kadangkala ketika saya menunggang motorsikal di dalam kampung,saya bawa mereka sekali bersiar-siar.

Dan ketika saya belajar di Jepun,sekiranya ada 交流会 (culture interchange?) bersama pelajar sekolah rendah,saya akan sediakan permainan tradisional untuk mereka.Gembiralah mereka menendang bola takraw selepas melihat kami membuat demo permainan sepak raga bulatan.

Kini,saya senang sekali bergurau senda dengan 4 org permata hati saya itu.Bayangkan sahajalah,kalau saya mendokong salah seorang dari mereka untuk diajak ke dapur untuk makan malam,yang lain juga turut sama ingin didokong.Untuk tidak mengecewakan mereka,salah seorang saya akan dokong dibelakang saya dan dua orang lagi saya akan dokong dihadapan.Yang bongsu memang sentiasa bersama umminya.Memang kadangkala letih terutama saya selalu pulang lewat dari kerja,ditambah mereka sekarang sudah besar panjang,tapi hati anak turut perlu dijaga.

4 permata hatiku....(buat setakat ini)

Namun terubat juga rasa penat bila terkadang mereka datang kepada saya dan terus memeluk dan mencium pipi saya sambil berkata,"Saaaaaaaaayang bapak!"

Adakah itu secara kebetulan?

Kereta ucu.

Setahun lepas kereta Myvi adik bungsu saya telah melanggar batang pokok kelapa yang berada di tepi rumah kami di kampung.Hasilnya,cermin belakang keretanya pecah dan ada sedikit kemek pada pintu bonet belakang.Cermin kereta telah di ganti di bengkel kawan saya di Senawang dengan harga yang jauh lebih murah dari harga yang ditawarkan oleh pusat servis Perodua,namun kemek pada pintu hanya sempat di ketuk sahaja tanpa dapat dicat ke warna asal.Oleh kerana tidak dicat kembali,kesan tempat diketuk itu menjadi karat kerana terdedah pada udara sekeliling.

Bulan lepas,bahagian belakang kereta adik saya sekali lagi mengalami kemalangan.Kali ini di langgar oleh sebuah lori di Shah Alam.Disebabkan kemalangan berpunca dari kecuaian pemandu lori berkenaan,kos kerosakkan kereta Myvi adik saya ditanggung keseluruhannya oleh pemandu lori terbabit.

Minggu lepas ketika saya tanyakan perihal keretanya,dia mengatakan keretanya sudah keluar dari bengkel dan keadaan kereta yang baru dibaiki itu amat memuaskan hatinya.Tambahan pula,kawasan kemek yang berkarat dulu kini telah bercat baru.

Adakah itu secara kebetulan?

Doktor Pakar.
Beberapa belas tahun lepas,setelah berhempas pulas dan bertungkus lumus untuk menamatkan pelajaran dalam bidang kedoktoran,termasuk melanjutkan pelajarannya di UK,akhirnya Pn Zabedah Othman berjaya menjadi seorang Doktor Pakar Kanser.

Kini,Mak Mertua saya sedang menjalani rawatan radiotherapy di Wad Kelas 1,Jabatan Radioterapi dan Onkologi Hospital Besar KL di bawah seliaan tidak lain dan tidak bukan,anaknya sendiri Dr Zabedah Othman yang merupakan salah seorang Doktor Pakar di Jabatan berkenaan.

Adakah itu secara kebetulan?

Wak,
3 Nov 2010
Senawang,N9.

No comments: